Heksfest 2020 in Oss
Verslagje van Heksfest, 29 Februari en 1 Maart 2020
15
Vorig jaar kon ik helaas niet naar HeksFest vanwege een ernstig personeelstekort
op m'n werk, doch dit jaar had ik ruim van te voren vrij geregeld en een hotelletje in Oss (N.B.)
geboekt.
Ik had me opgegeven om als vrijwiller te helpen met de op- en afbouw en Annabella van
Wortel en Cruydt (die HeksFest samen met
Lunadea organiseerd), had me gevraagd of ik een lezing wou geven over de
Godin Nehalennia.
Ik had dit nog nooit gedaan dus dacht dat ik dit wel kon, hoewel ik het spannend vond!
HeksFest is een heel gezellig klein Heksenfestival in een schoolgebouw
dat gedurende twee dagen helemaal overgenomen was door mensen die iets met hekserij hadden. Voor zowel de Zaterdag als de Zondag
waren ieder zo'n 350 toegangskaarten verkocht! Ik denk echter dat zaterdag er toch mensen verhinderd waren te komen, aangezien de
zondag drukker bezocht leek te zijn. Op de bovenverdieping werden in verschillende lokalen workshops gegeven, beneden was er een
kinderspeel ruimte, een podium, twee lokalen waar lezingen gegeven werden, een bar waar je drinken en eten kon halen en de
gymzaal was omgebouwd tot een heksenmarkt. Je ziet hiernaast banner-links naar enkele van de standhouders.
Rond 9:30 uur gingen de deuren open en arriveerden de eerste bezoekers.
Ongeveer een half uurtje later verwelkomde Annabella en
Lunadea de bezoekers vanaf het podium. Ze vertelden dat ze puzzelstukjes
op hun plaats voelde vallen toen ze het Heksenpad op gingen en ze graag een festival wilden gaan organiseren speciaal voor
Heksen. Er werd op een speelse manier aandacht besteed aan de verschillende stromingen binnen de hekserij, zo kwam er iemand
met een puzzelstukje vanuit de Wicca, de Traditionele Hekserij, Stadshekserij, het Druidisme, Seidhr, de manlijke Heksen waren vertegenwoordigd,
eclectische heksen, kruidenheksen, rommelheksen, enz..
Verschillende mensen kwamen zo vanuit het publiek met een zwart puzzelstukje naar voren. Deze puzzelstukjes
werden in een vuurkorf gestopt en symbolisch verbrand (echt vuur mocht niet). Hekserij stond in het verleden vaak in een slecht
daglicht, deze zwarte puzzelstukjes en bladzijden uit de geschiedenis wilden we achter ons laten. Het zwarte doek werd verwijderd
en de witte HeksFest poster met alle stromingen werd zichtbaar.
Met HeksFest treden we naar buiten, in het licht.
Met deze mooie openingsceremonie werd HeksFest dan officieel geopend!
Het programma was zaterdag en zondag praktisch hetzelfde.
Om 11:00 uur begon de eerste lezingen & workshop ronde.
Je kon kiezen uit een ritueel "The Rite of the Womb", een lezing
over het Europese jaarwiel, een lezing over de Godin Nehalennia, en workshop rond het maken van een magische boekenlegger
en een workshop rond het maken van een talkingstick.
Ik had echter niet zoveel keuze, aangezien ik deze ronde zelf een lezing gaf over de Godin Nehalennia.
Lezing over de Godin Nehalennia
11:00 - 12:00 uur door Martin Roek
Nadat ik verteld had over hoe ik Nehalennia had leren kennen, kwam de geschiedenis en symboliek van deze Godin aan de orde.
Ik stelde de aanwezigen de vraag of ze de Godin Nehalennia als een werkelijk bestaande zelfstandige Godin zagen, of als een
soort van archetype. Beidde zienswijzen leken gelijkelijk verdeeld voor te komen. Zelf zie ik de Godin Nehalennia als een
zelfstandig bestaande Godin. Wanneer we met de Goden en Godinnen in contact willen treden, zullen deze gebruik maken van
ons begripsvermogen en van onze archetypische projecties. Ik vondt het heel leuk en leerzaam om een lezing over Nehalennia
te geven op HeksFest!
Je vindt een uitgebreider verslag van deze lezing op:
www.Godin-Nehalennia.nl
Lezing over Romeinse rituelen
12:00 - 13:00 uur door Jeannette Snier
Deze ronde kon je kiezen uit een optreden van Tarantella,
een lezing over omgaan met geesten en bondgenoten,
een Runenworkshop, een workshop rond kruidenzakjes en een lezing over Romeinse rituelen.
Jeannette vertelde dat ze doordat ze eens inviel voor haar dochter
bij een Romeins Levende Geschiedenis event, haar interesse voor de oude Romeinen aangewakkert werd, evenals voor Romeinse re-enactment.
Deze lezing had niet alleen de Romeinse rituelen op zich als onderwerp, ook bepaalde hedendaagse rituelen kunnen zijn
beïnvloed door oude Romeinse rituelen.
Het huwelijk
Jeannette vertelde dat men al jong kon trouwen in het oude Rome, een man moest
minstens veertien jaar oud zijn en een vrouw minstens twaalf.
Dat lijkt heden erg jong, doch wanneer men niet ouder wordt dan tussen de 30 en 45 jaar
krijg je toch een ander perspectief. Vrouwen werden gemiddeld minder oud dan mannen omdat ze in die tijd vaak in het kraambed stierven
(Zie Quora.com).
In de praktijk trouwde men meestal echter zo rond de 18 á 19 jaar oud. Het huwelijk was in het oude Rome niet zozeer om twee mensen die
van elkaar hielden met elkaar te verbinden, maar om bepaalde families met elkaar te verbinden uit zakelijke en/of politieke overwegingen en
om ervoor te zorgen dat de kinderen die zij zouden voortbrengen wettelijk zouden zijn. Er zijn oude huwelijkscontracten terug gevonden waarin
o.a. staat welke bezittingen van wie zijn. Een huwelijkscontract was niet noodzakelijk, alleen de rijkere Romeinse burgers lieten een
huwelijkscontract opstellen. Om wettelijk getrouwd te zijn hoefde een stel slechts samen te wonen. Wanneer de vrouw minstens drie nachten
niet in de gezamenlijke woning zou overnachten, maar bijvoorbeeld bij haar ouders, gold het samenzijn niet als een huwelijk.
Een huwelijksdag begon bij de bruid thuis, de bruid werd geholpen in haar bruidskleding. De bruid was niet in het wit maar droeg
een oranje of rode sluier, die haar blozen moest verhullen. Ze moest nog een maagd zijn en droeg als symbool hiervoor een kuisheidsgordel
gesloten met een herculesknoop. Wanneer haar man deze dan zou losmaken, zou hij net zoveel geluk hebben in het voortbrengen van kinderen
als Hercules, die zeventig kinderen had (Moormann
& Uitterhoeve, Blz.135).
Van de bruidegom is bekend dat hij een bloemenkrans op z'n hoofd droeg. Nadat de huisgoden geëerd waren en de voortekenen geschouwd,
werd de bruid met een uitbundige processie met muziekanten naar het huis van de bruidegom geleid. Bij het huis van de bruidegom aangekomen
werd de bruid door haar begeleiders, dus niet door de bruidegom, over de drempel getild. Nadat de bruid over de drempel was getild zei ze:
"Waar jij Gaius bent, ben ik Gaia". In het Nederlands zou dat mogelijk zoiets zijn als "Waar jij Jan bent, ben ik Jannie",
het drukt een éénheid uit. De bruid nam drie muntjes mee, de eerste hield ze in haar hand en gaf ze aan de bruidegom, alsof
ze een aankoop deed. De tweede munt deed ze in haar tasje en offerde ze gedurende de processie onderweg op een kruispunt aan de goden,
de derde munt bewaarde ze in haar schoen en zou ze in het huis van de bruidegom aan de huisgoden offeren.
Het huwelijk was een grote verandering in het leven van een vrouw; ze verliet haar ouderlijk huis en ging bij haar man wonen.
Een huwelijk vondt alleen plaats wanneer zowel de bruid als de bruidegom dit wilden. Hoewel mannen en vrouwen verschillende rollen
hadden in het oude Romeinse Rijk, was het erg belangrijk dat de vrouw met haar man wílde trouwen. Vrouwen hadden zeker een belangrijke
rol in de oude Romeinse samenleving.
(Zie ook: UU.nl - RomeinseBruiloftsrituelen.pdf & Duby &
Ariès Blz.33 e.v.)
Jeannette wist ons in het korte tijdsbestek van zo´n 45 minuten heel veel te
vertellen. Het was een genot haar te horen vertellen en het heeft ook mijn interesse in de oude Romeinen geprikkeld!
Workshop Huisreiniging
13:00 - 14:00 uur door Bette Opfer-Ruting
Deze ronde kon je kiezen uit een buikdansworkshop, een lezing over Kruiden voor Liefde, een workshop Heksen- of elfendeurtjes maken,
een workshop Badge vilten en een lezing over huisreiniging, die uiteindelijk een heel leuke workshop bleek te zijn.
Bette vroeg ons waarmee je je huis zou kunnen reinigen.
We hadden het over o.a. salie, wierook, santo paulo hout en bijvoet.
Daar kan je huis inderdaad heel goed mee reinigen, maar wat als je dit allemaal niet hebt of er niet aan kan komen, hoe reinig je het huis dan?
Je kan je huis heel goed energetisch reinigen zonder hulpmiddelen.
Ten eerste is het belangrijk jezelf en het huis goed te gronden.
Vervolgens visualiseer je in alle hoeken en het centrum van de kamer putjes. Zelf maak ik er soort van energetische draaikolken van.
Dan verzamel je met handbewegingen of in gedachten alle afval in gevisualiseerde zakken. Die zakken bind je dicht, datum van vandaag erop
en dan gooi je de zak in het putje. Dan stel je je voor dat je modder vanuit de aarde naar boven haalt en tegen alle muren, het plafond en
over de vloer gooit. Je spoelt dit dan weer schoon met helder water. Je visualiseert dan dat je een heerlijk groen grasveld op de vloer
hebt, waar ook mooie bloempjes in opkomen. Bette vroeg ons naar onze favoriete bloemen
en vertelde ook over de betekenis hiervan.
Op de muren en het plafond stelden we ons een helderblauwe lucht voor, met één klein wit wolkje zodat je kon zien hoe
blauw de lucht wel niet was. Tenslotte stelden we ons een heldere zon voor die met stralen aan zes kanten ons en ons huis als een
gouden koepel omsloot.
Op deze manier kan je je huis energetisch reinigen, dit zou je zelfs op afstand kunnen doen.
Ik had zelf een vergelijkbare manier geleerd om een ruimte of een plek in de natuur te reinigen voor een bijeenkomst.
Er was tussendoor en na afloop gelegenheid om vragen te stellen.
Ik vond deze workshop van Bette heel leuk gebracht en leerzaam!
Lezing over Druïdisme
14:00 - 15:00 uur door Peter van Doorn
Deze ronde kon je kiezen uit een Aardings- en grondingsritueel, een lezing over spiritueel gelukkig worden, een workshop Brighids Cross
strovlechten, een workshop Heksenbol maken en een lezing over het Druïdisme.
Peter vertelde hoe hij het Druidisme ontdekte in Schotland en het cursusprogramma
van de OBOD ging volgen. Deze is verdeeld in drie graden; de Barden, de Ovaten en de Druïden.
Peter vertelde dat hij de Bardengraad in een jaar afgerond had, maar vele jaren
over de Ovatengraad gedaan had. Deze drie graden zijn niet hierarchisch opgebouwd, bij bijeenkomsten waar alle graden aanwezig zijn kan een ceremonie
heel goed door een Bard begeleidt worden en iemand die de Druïdengraad afgerond heeft kan zich wanneer die dat wil ook gewoon Bard blijven noemen.
Een van de doelen is je wijsheid vergroten door overal van te leren, een heerlijke eclectische levenshouding helemaal in de traditie van de oude Goden
en voorouders (Zie www.Havamal 127.nl).
Peter vertelde een mooi verhaal over Ceridwen om dit te illustreren...
"Tegid
en Ceridwen hadden twee kinderen: een mooie dochter genaamd Creirwy (= geliefde) en een oerlelijke zoon genaamd Morfran (= grote koe), Morfran
werd ook wel Afagddu (ultieme duisternis) genoemd. Hij was niet alleen lelijk maar ook erg dom. Ceridwen dacht dat hij nooit in de wereld geaccepteerd zou worden en had met hem te doen. Ze besloot hem daarom wijsheid te geven, zodat niemand zich om zijn uiterlijk zou bekommeren. Ze besloot een ketel van inspiratie en wijsheid te maken zoals beschreven in de boeken van de Fferyllt. Hiervoor moest ze op bepaalde dagen op bepaalde uren verschillende kruiden aan de ketel toevoegen en deze gedurende een jaar en een dag koken. Om het vuur onder de ketel brandende te houden en in de ketel te roeren schakelde ze een oude blinde man in genaamd Morda, die ondersteund werd door een jongenling genaamd Gwion Bach. Aan het eind van het jaar was Ceridwen onderweg naar huis om de drie duppels van wijsheid en inspiratie uit de ketel aan haar zoon te geven. Echter op dat moment gebeurde het dat er drie druppels uit de ketel per ongeluk op de duim van Gwion Bach terecht kwamen. Dit was erg heet en pijnlijk dus Gwion stopte z´n duim meteen in z´n mond, waardoor hij de wijsheid en inspiratie uit de ketel kreeg en meteen alles wist wat er te weten was. Hierdoor besefte Gwion ook dat Ceridwen hem zou doden zodra ze wist wat er gebeurt was, dus Gwion vluchte weg zo snel hij kon. Ceridwen was er inmiddels achter gekomen wat er gebeurd was en was woedend! Ceridwen zette de achtervolging in om Gwion te doden! Toen Gwion merkte dat Ceridwen hem achtervolgde, veranderde hij zich in een haas. Ceridwen zag dit echter en veranderde zich in een zwarte Greyhound. Gwion rende naar een rivier en veranderde zichzelf in een vis, waarop Ceridwen zichzelf in een otter veranderde. Gwion veranderde zich toen in een vogel waarop Ceridwen zich in een Havik veranderde. Bang voor z'n leven zag Gwion een boerderij met veel graankorrels, hij veranderde zichzelf snel in een graankorrel tussen de vele graankorrels. Ceridwen veranderde zichzelf echter in een hen en begon het graan op te pikken, waaronder ook Gwion. Doch Gwion overleefde dit en groeide nu als een baby in Ceridwen's buik. Na negen maanden gaf Ceridwen geboorte aan een schitterende baby, ze kon het niet over haar hart verkrijgen hem te doden of dit door een ander te laten doen. Dus ze legde hem in een mandje die ze liet afdrijven in de rivier. Daar werd hij gevonden door Elffin, die toen hij de baby uit de rivier viste uitriep: "zie, wat een stralend voorhoofd!", waarop het kind antwoorde: "Taliesin zal het zijn". Sindsdien wordt hij Taliesin genoemd (tal iesin = stralend voorhoofd)." | ||||
(Zie ook: Matthews Blz.14-16) |
www.Lunadea.nl |
www.Wortel-en-Cruydt.nl |
Heksfest 2023
Geschreven door Martin Roek - Update op 7 Maart 2023
Drie jaar na de tweede editie van Heksfest hadden we gelukkig een derde editie op 25 en 26 februari 2023!
Bij de vorige editie kon je niet naar alle lezingen en workshops omdat je ten eerste moest kiezen en ten tweede
de ruimtes soms te klein waren om iedereen binnen te laten. Dit was deze editie verbeterd, de lezingen werden nu
in de grote aula ruimte gehouden. Nadeel was dat er minder lezingen en workshops waren, voordeel was dat de lezingen
nu voor veel meer mensen toegankelijk waren. Deze editie was ik er alleen Zaterdag bij, het programma was beidde dagen praktisch
hetzelfde (Zondag alleen een andere band), dus lees hier m'n verslagje van Heksfest 2023!